Målt og veid

Da har jeg meldt meg frivillig til å være med på et 8-ukers testpanel for online personlig trening og er nå inne i første uka. Opplegget har som mål å beholde muskelmasse samtidig som du går ned i vekt. Vi som er deltakere har fått et treningsopplegg med 3 hovedøkter i uka, de andre dagene er det småøkter. Videre er det lagt føringer for kosthold i ganske vide rammer, noe som passer meg godt. Det skal jo sies at å kun få spise sjokolade 1 gang i uka nok blir min største utfordring.

I går ble jeg målt og veid med noe som kalles Biometrix (og tatt bilder av i shorts og bikinitopp, urk!). Slik jeg har forstått det så bruker den ultralyd for å sjekke fett/muskelmasse og så triller det ut noen flotte tall om hvordan ståa er i din kropp. Det jeg stussa på var at den kom frem til at jeg har en BMI på 26,3 altså så er jeg i kategorien overvekt, noe jeg forsåvidt er enig i, men det er jo akkurat samme tallet jeg får hvis jeg bruker standardformelen for BMI. Det jeg ikke forstår da er at jeg for 1 1/2 år siden veide det samme som jeg gjør i dag, men med styrketrening 2-3 dager i uka har gått ned en til to klesstørrelser og helt tydelig økt i musklemasse. Ergo for 1 1/2 år siden ville BMIen vært den samme... Go figure...

Nå har jeg ikke erfaring med akkurat denne tilnærminga og kan vel derfor ikke uttale meg om riktigheten av målinga. Det blir uansett spennede å se da hva som skjer med tallene i ukene fremover og jeg skal gi jernet! Nå er det i alle fall på tide med dagens treningsøkt.

Ønsker deg en sprek dag!

M-hilsen fra Paro

2 kommentarer

Ulla

24.04.2013 kl.14:45

Så gøy med prosjekt! Go hard :)

Dette med BMI vil ikke endre seg så lenge du har samme høyde og vekt. Selv om om du veier det samme, men med mindre fett prosent og mer muskler - så vil BMIen din fortsatt være den samme. Derfor brukes den nesten ikke på enkelt individer, kun på store samfunnsgrupper.

Kroppsbyggere som veier myyyyye pga muskelvolum havner ofte i sykelig fedme kategorien, mens de kun har noen ørfå prosent i fett.

Men se på andre tall som fett prosent, muskelmasse og viseral fett (om du får det ogsså). Så har du noe mer korrekt å gå etter.

Lykke til :) Blir spennende å følge med.

Paro

24.04.2013 kl.16:54

Hei Ulla! Ja, det var det jeg tenkte jeg også. Har jo selv fått kjenne på kroppen hva det vil si å trene på seg muskler mens vekta har stått stille. Litt av grunnen til at jeg skriver det sånn er, som du sier, at BMI ikke er et godt mål for enkeltpersoner. Jeg tror nok ganske mange bruker dette på en indikator på sunnhet uten at det egentlig sier så mye og at fortsatt mange tenker helse ifht kroppsvekt.

Takk for lykkeønskninger! Jeg gleder meg over å være i denne prosessen... :)

Skriv en ny kommentar

Paro

Paro

34, Bodø

"M-bloggen"! Mine tanker, synspunkter, opplevelser i en hverdag full av Magedans, Musikk, Meditasjon, Mennesker, Mat, Motivasjon, Muskler, Motiver (foto), Mindfulness + mye mer.

Kategorier

Arkiv

hits